SukaSuki

SukaSuki

Friday 20 September 2013

D.I.Y Air Conditioner kereta


Assalamualaikum dan salam sejahtera . Haa, hari ni gua rasa nak update lah kerja-kerja DIY yang gua dah pernah buat. Untuk Entry kali ni gua rasa gua nak share skit pasai DIY air-cond kereta. Dulu sebelum buat pemasangan ni, air cond gua bila waktu tengah hari kene pasang no.3 baru terasa aircond tu. selepas pemasangan gua rasa no.1  dan macam 3.

Pernah rasa n tengok asap sejuk klua dari BLOWER aircond?? mesti pernah kan, tap waktu malam jelah nak nampak asap tu. tap selepas gua DIY, aku pergi jalan PUDU minggu lepas , testimoni dia memberansangkan. jam 3 petang, panas terik. blower gua keluarkan asap sejuk tu. bila belting pusing je, asap blower klua. pasang 1 dah memadai untuk menyejukkan 1 ruangan dalam kereta @ cockpit.


kalau kita tak diy mende ni, heat pada bay kita tu memanaskan pipe aircond tu, so pipe tu panas then wap kesejukan yang dijana takdapat ler masuk sepenuh nya dalam cockpit. dia akan loss pada pipe panas tu tad. so solution dia, kita balut pipe tu , so haba tu kurang la panas kan pipe econd kita.

gamba dibawah ni adalah gamba sebelum saluran paip aircond dibalut. Nak tau mana satu saluran pipe aircond?? start enjin kereta, bukak aircond. biakan lama sikit, then bukak bonet depan , tengok pipe mana yang keluarkan air @berpeluh. so tu adalah pipe aircond.
bagi kereta saga. gamba dibawah ni yang ada cap tu adalah paip econd. tgk la mana laluan dia. so paip tulah kene balut nant.

barang yang digunakan untuk kerja2 diy ni

                                                                  ALUMINIUM COIL

                                                                          FOAM PIPE


gunting dan pisau

dan last sekali adalah cable tie

setelah semua barang yang diperlukan ada, boleh la mulakan membalut paip econd tu.

so gamba dibawah ni aku dah tandakan mana bahagian yang perlu di balut.

mula2 sekali bukak aluminium foil tu, dia mcam seletip je, bukak plastik bawah dia dan balut pipe tu...mulakan pada anak panah sebelah kiri tu, cari paip tu sampai bawah, sampai tabung dia. so buat balutan dari situ. buat balutan dari kiri sampai ke kanan. ikut mana lah korang suka yee.. hehehe


dah siap balut dengan aluminuim tu, korang belah foam pipe tu . belah dari atas sampai bawah. BELAH! jangan PoTONG pulak....

kemudian lay pipe tu, then ikat dengan cable tie. buat la kemasan sendiri nak pasang cable tie tu. ikat secukup rasa lah yeee..


kerja dia mudah tap rumit sebab, pipe tu lalu blakang enjin korang, so pandai2 lah na buat mcamana. kalau nak save buat sendiri. nak senang baya je kat aku dt barang dan upah.. wahahahaha. (promote ni). wakakaka

dah siap semua so ni lah hasil dia. kerja tangan sndiri, bag aku kemas dah. taktau lah korang mcamana..haha


masa aku ambil untuk buat ni ada dalam sejam 45 minit dengan 10 batang rokok dan 6 je habis sepenuhnya,.. yang lain tak sampai separuh dah buang.. hahaha. yang membuatkan lama tu sebab , yelah first time buatkan. nak jugak selidik mana laluan dia, mcamna nak lay. dan paling lama nak balut aluminium tu.

ikut korang la na balut aluminium dulu then baru balut dngan foam pipe, atau foam pipe then aluminium..
better korang balut dulu dengan aluminium sebab , bila dibalut, dia akan bekedut. so nampak tak cantik kat situ.

so korang boleh la cuba yeee... tap nak dapat kesejukan maksima adalah dengan pengunnaan aircond dalam masa lama, setakat start kete, then pegi kedai beli kentang then balik memang tak rasa lah... hahahaha

setakat tu je pekongsian ilmu yang aku tau.. lepas ni tunggu entry diy aku yang lain. Assalamualaikum



18 comments:

  1. Tuan.. bli kt mna foam ngn aluminium foil jenis tape tu?

    ReplyDelete
  2. Hi all!

    Tested @perodua viva yg aircond pipe selalu ditembak angin kipas radiator - working fine without any issue and aircond sejuk after that.

    1st: lap dengan kain pipe sejuk smpai kering,takda pasir or debu
    2nd: wrap pipe with aluminium coil smpai hujung dekat valve dimana angin panas yg ditembak dri kipas radiator.(nak sejuk beku, balut tebal sikit)

    3rd : saya gunakan plastic pipe hole untuk balut second layer after aluminium coil wrapped.
    4th: balut dengan foam pipe yg beli dekat kedai aircond. Ala murah je...skrg musim elnino mmg diorang jual..

    5th: LEPAS siap balut semua, try start enjin,ttup bonet depan, adjust temperature aircond ke tahap yg minimum dulu, then, step by step naikkan temperature aircond tu ke tahap sejuk, tengok sdri hasil dimana sebelum dan selepas balut..

    Sebelum saya balut pipe, kena adjust temperature ke tahap paling sejuk, sekarang half dah sejuk mcm yg sebelum balut(full pulas temperature)

    Theory ni mmg berkesan pada kereta kecil, Macam saya ni guna viva mmg rasa berkesan..

    Thanks Muhammad mustaqim, theory ni berjaya
    Selama ni duk topup gas tukar pipe,sama ja..ni berkesan
    013

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat diy ke bos? saya pun pakai viva.. da major servis pun suam2 jgk kalau tengahari...

      Delete
  3. assalam..saya pengguna kereta jenis proton waja..adakah boleh buat cara ini kalau pipe air cond tersebut kadang-kadang jadi beku mcm ais dalam peti sejuk tu..bila jadi mcm tu,udara air cond dlm kokpit kereta saya jadi tak sejuk langsung mcm kompressor tak function..mohon pencerahan wahai pemilik blog..

    ReplyDelete
  4. Ade efek x pd enjin klu wt DIY ni?? sekadar tye,,zero psl aircond n enjin,,,

    ReplyDelete
  5. Mcmana nak balut aliminum foil kat pipe yg lalu blakang enjin tu..?susah ya amat..hahaha...saga blm

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Alumanium foil tape di mr diy, foam hitam mcm ular tu ada jual di kedai yg jual pasang aircond

      Delete
  7. Respect sebab berbekalkan rokok sekali

    ReplyDelete
  8. Aku pakai perodua viva, ade test bt diy ni kt viva aku tu..yg aku nampak n rasa, setelah aku buat, fan aku tkde cut off..sejuk kt kabin ok, tp mcm tkde perubahan sejuk yg keterlaluan..still sama mcm sebelum ni..then aku pergi ke servis centre sunden kt glenmarie bertanyakan masalah aku kenapa fan aku tk cut off sedangkan aku on aircond pd tahap minimum..depa ckp mengarut je sbb..btg paip yg meleleh tu adalah paip yg menghubungkan suhu sejuk ke cabin, thats why la die basah kluar air..tp klu you all balut paip tu, kemungkinan n pasti suhu sejuk dlm paip tu akan membeku..yg menyebab kan sistem aircond jd tk lawas..mcm masalah viva aku tu..setelah cabut balik keje2 diy yg aku buat, baru la fan aku ade cut off..sekian..

    ReplyDelete
  9. Yap ahloy punya pndangan ok..fikir jugak keburukan dia.

    ReplyDelete
  10. Apa fungsi sebab kena balut dengan aluminium coil tuan ? Kalau xpayah just balut form paip je ok ke

    ReplyDelete